3.1 Piloty
Piloty dřevěné
Dřevěné piloty se používají tam, kde budou trvale pod hladinou vody. Tyto piloty mají čtvercový nebo kruhový průřez o průměru min. 250 mm; jejich špička je opatřena tzv. „ocelovou botkou“. Dřevo se používá smrkové, dubové, modřínové, délky 3,5 až 20m.
Piloty železobetonové
Piloty se používají do hloubky 20-60 m a vyrábějí se v plném průřezu nebo dutém průřezu. Plné průřezy jsou tvaru čtvercového se zkosenými hranami rozměru 250x250 mm až 600x600 mm. Jsou obvykle vyztuženy jako sloupy s podélnou výztuží s třmínky nebo ovinutou výztuží. Špička piloty je chráněna ocelovým hrotem.
Piloty z předpjatého betonu
Piloty z předpjatého betonu se vyrábějí obvykle jako trubní piloty, jsou duté, vnějšího průměru 350-800 mm s tl. stěny 40-150 mm. Jejich špička je ukončena ocelovým břitem a hlava piloty ocelovým prstencem. Délka předpjaté piloty je 6000-15000 mm a nastavují se pomocí ocelových přírub.
Piloty ocelové
Piloty se vyrábějí z oceli jako širokopřírubové, tvaru I nebo jako duté piloty trubní.
Piloty monolitické
Monolitické piloty se betonují do vyhloubených vrtů s výpažnicí nebo bez výpažnice. Zhotovují se jako betonové nebo železobetonové monolitické. Betonové piloty se používají při namáhání tlakem, železobetonové při namáhání i tahem s ohybem.
- Piloty hloubené bez výpažnice: provádějí se v zeminách soudržných a nad haldinou podzemní vody, vrty mají průměr 400-800 mm.
- Piloty s odňatou výpažnicí: používají se ve všech druzích základové půdy i pod hladinou podzemní vody. Výpažnicí tvoří ocelová trouba, která se do zeminy vhání beraněním, zavrtáváním nebo vibrací. Výpažnice mohou být ve spodní části otevřené nebo uzavřené. Při použití otevřených výpažnic zůstává zemina uvnitř výpažnice a dodatečně se vybírá pomocí vrtáků, drapáků, apod. Do takto vzniklého vrtu se provádí pod ochranou výpažnice, za jejího postupného vytahování betonáž piloty. Tento typ se onačuje jako piloty předvrtávané. Uzavřené výpažnice jsou na spodním konci opatřeny zátkou, která zabraňuje zemině vniknout do výpažnice. Při vhánění uzavřené výpažnice do základové půdy se předráží otvor pro piloty předražené. Mezi piloty předražené patří piloty tzv. systému Franki piloty. Předražení se provádí u tohoto systému ocelovou výpažnicí, uzavřenou zátkou z betonu. Beraněním na zátku se výpažnice vhání do potřebné hloubky. Po nasypání první dávky betonu se zátka vyrazí rázy beranidla a beton se roztlačí v rozšířenou patku. Betonáž dříku patky se provádí pod ochranou výpažnice, která se betonováním současně vytahuje.
- Piloty s ponechanou výpažnicí: používají se v prostředí, ve kterém je nutno chránit beton proti působení zeminy, popřípadě agresivní vodě.
Rozmístění pilot
Nejmenší osová vzdálenost pilot opřených je 0,7 nebo 2,5 až 3 d, plovoucích pilot 1m nebo 3,5 d. Piloty mohou být rozmístěny v síti čtvercové, obdélníkové nebo diagonální
Zakládání na mikropilotách
Mikropiloty jsou maloprofilové piloty do průměru 300 mm, které se do okolní zeminy upínají vysokotlakou injektáží kořene mikropiloty. Do předem zhotoveného vrtu vyplněného zpravidla cementovou, resp. jílocementovou zálivkou se osadí výztuž tvořená buď ocelovou trubkou průměru 70/12, 89/100, 108/16 mm nebo 3-4 kusy výztužných prutů 16 (20) mm s injektážní trubkou z PVC. Po zatvrdnutí zálivky se provede vysokotlaká injektáž otvory, překrytými manžetami. Mikropiloty používáme především tam, kde jsou geologické poměry nevhodné pro jiný druh pilot, dále jako samostatné základové prvky k zakládání objektů, k podchycování stávajících objektů nebo se spojují do mikropilotých stěn sloužících k pažení staveních jam nebo sanací sesuvnývh území.
Obdobou mikropilot jsou tzv. mikrozápory, u nichž se však neprovádí injektáž kořene a ocelové trubky bez perforace se osazují do vrtu vyplněného zálivkou. Využívají se k pažení stavebních jam jako mikrozáporové stěny.
Kořenové piloty
Jsou to maloprůměrové piloty, které mají průměry od 80 do 250 mm a technologie provádění je následující:
- vyvrtání zemního otvoru, do kterého se vloží výztuž a celá vrt se vyplní betonovou směsí,
- v kořenové části piloty, která je určena pro přenášení zatížení do zeminy se provede tlaková injektáž.
Kořenové piloty mají charakter plovoucí piloty (protože únosnost v patě piloty je ve srovnání s pilotami podle ČSN 73 1002 malá).
Kořenové piloty s výztužným armokošem se navrhují v průměru od 200 do 250 mm. Vrtání pro tento druh pilot se provádí většinou s výpažnicí. Armokoš se osadí do vypaženého vrtu a následně se provede betonáž jemnozrným betonem. Pažnice se opatří uzávěrem s připojenou hadicí se stlačeným vzduchem. Pažnice se vytahuje z vrtu a betonová směs je přetlakem vtlačována v nosné kořenové části do stěn vrtu.
Kořenové pilotu s výztuží z ocelových trubek se sestavují z většího množství kratších trubek, délky 1,5 – 2,0 m a spojují se pomocí převlečných matic. Ocelové trubky současně plní funkci injekční trubky pro tlakovou injektáž v kořenové části. Pata výztužné trubky se uzavírá pomocí přivařeného plechu. Trubku je nutné fixovat ke stěně vrtu pomocí distančních vložek. Po vložení výztužné trubky se provede betonáž po obvodu vnější trubice. Injektáž kořenové části se provádí pomocí obturátorů (4 otvory d=5-8 mm ve vzdálenosti 330-350 mm, kryté gumovými manžetami).
Staticky jsou kořenové piloty namáhány na tlak, tah a ohyb.