10. Šrafy

RYCHLÝ NÁHLED DO PROBLEMATIKY KAPITOLY

  • Principy šrafování - vyplnění uzavřené plochy určitým šrafovacím vzorem, typy šrafovacích vzorů, hranice šrafované oblasti.
  • Technologie šrafování - postup vyplňování vybrané oblasti šrafovacím vzorem.
  • Editace šrafování - pomocí příkazů Posun, Protáhni nebo pomocí uzlů je možné editovat entity tvořící hranice šrafované plochy.

CÍLE KAPITOLY

Po úspěšném a aktivním absolvování této KAPITOLY

  • Budete umět:
  • vyplnit určenou oblast šrafovacím vzorem,
  • editovat šrafovací vzor, měřítko a úhel šrafovacího vzoru.
  • Získáte:
  • potřebné vědomosti k použití a editaci šrafovacích vzorů,
  • informace o šrafovacích vzorech nabízených AutoCADem, včetně 14 šrafovacích vzorů, jež odpovídají standardu ISO (International Standardization Organizaiton).
  • Budete schopni:
  • vložit do výkresu více než 50 šrafovacích vzorů vytvořených podle průmyslových standardů, které můžete použít k oddělení součástí objektů nebo vyjádření materiálu objektu.

ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU

Celkový doporučený čas k prostudování je 30 minut.

KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY

Šrafování, šrafovací vzor, hranice šrafované plochy, asociativní šrafy.

PRŮVODCE STUDIEM 19

Kapitola Šrafy je krátká kapitola, kde se dozvíte, jak vyplnit vybranou oblast šrafovacím vzorem. S AutoCADem se dodává celobarevná výplň a více než 50 šrafovacích vzorů vytvořených podle průmyslových standardů. Zde získáte základní informace k použití šrafovacích vzorů.

10.1 Principy šrafování

Šrafováním rozumíme vyplnění uzavřené plochy určitým šrafovacím vzorem nebo jednolitou barvou.

Při šrafování je vhodné dodržet následující základní pravidla:

  • K šrafování přistupujeme až tehdy, když je geometrie tvořící hranice šrafované plochy hotova a je předpoklad, že se bude minimálně měnit. V AutoCADu šrafování může být asociativní, tj. se změnou hranic šrafované plochy dojde též ke změně šrafování. Pokud ale dojde k porušení uzavřenosti šrafované plochy (např. změnou počtu entit tvořících hranice), dojde ke ztrátě asociativity. V tom případě je třeba šrafování vymazat a vytvořit znovu.
  • Šrafování umísťujeme do speciální hladiny, ve které kromě šraf nejsou žádné jiné entity (z důvodu odlišení tloušťky čáry na výkrese, možnosti zmrazení hladiny se šrafami pro zrychlení regenerace, usnadnění kótování atd.).
  • Před zahájením šrafování vypneme všechny hladiny obsahující entity netvořící hranice šrafované plochy (tj. především osy, neviditelné hrany, dále kóty, texty atd.).

Existují tři základní typy šrafovacích vzorů:

  • Předdefinovaný: definice šrafovacích vzorů jsou dodány s programem a jsou obsaženy v souboru ACAD.PAT. Při šrafování se vzor vybírá na základě jeho jména (normou určený vzor pro kovové materiály se jmenuje ANSI31, vzor pro vyplnění plochy barvou se jmenuje SOLID). Uživatel definuje měřítko (koeficient, kterým je násobena absolutní vzdálenost šraf, definovaná ve šrafovacím vzoru) a úhel sklonu šrafovacího vzoru. Nejčastěji užívaná metoda.
  • Definovaný uživatelem: šrafovaná plocha je vyplněna úsečkami, jejichž absolutní vzdálenost a sklon definuje uživatel při šrafování. Složitější vzory nelze touto metodou vytvářet.
  • Zakázkový: definice šrafovacích vzorů musí být vytvořeny uživatelem a uloženy do souboru *.PAT. Popis vytváření vlastních (zakázkových) šrafovacích vzorů přesahuje rámec tohoto modulu.

Hranice šrafované plochy je možné určit dvěma základními způsoby:

  • Výběrem bodů: ukázáním bodu(ů) uvnitř šrafované plochy. Hranice jsou hledány automaticky. Způsob analýzy vnořených struktur je patrný z obrázku (kliknut bod b1). Toto je nejčastěji užívaný způsob (viz. obr. 10-1).
  • Výběrem objektů: výběrem entit tvořících hranice. Podmínkou je, že hranice musí být tvořena samostatnými entitami, které nepřečnívají za obrys plochy (výběr v1 a v2) - jinak šrafování "vyteče" (viz. obr. 10-2).

Šrafování výběrem bodů
Obrázek 10-1: Šrafování výběrem bodů (Zvětšit obrázek)

Šrafování výběrem objektů
Obrázek 10-2: Šrafování výběrem objektů (Zvětšit obrázek)

10.2 Technologie šrafování

Technologie šrafování
Obrázek 10-3: Technologie šrafování (Zvětšit obrázek)

Postupujte v těchto krocích:

  • Předpokládáme, že geometrie je nakreslena (šrafovaná plocha musí být uzavřena). Vytvořte novou hladinu Šrafy a nastavte ji jako aktuální.
  • Z roletového menu Vykreslit vyberte položku Šrafy… Šrafy (viz. obr. 10-4).
  • V následně otevřeném dialogovém panelu Šrafování a gradient (viz. obr. 10-5) se přesvědčte, že v položce Typ šrafovacího vzoru je nastaveno Předdefinovaný. Klikněte na pole Ukázka. Objeví se přehled již nadefinovaných šrafovacích vzorů (viz. obr. 10-7). Vyberte vhodný vzor (ANSI31) kliknutím na obrázek.
  • Klikněte na tlačítko Vybrat body. Dialogový panel zmizí. Nyní vybíráme hranice ukázáním jednoho bodu uvnitř šrafované plochy. Klikněte do bodu b1 (poloha viz. obr. 10-3). Systém automaticky najde hranice a zvýrazní je. Ukončete výběrový režim stisknutím Enter (vrátíte se zpět do dialogového panelu).
  • Pro vyjmutí vnitřních struktur použijte Styl zobrazení ostrůvků. Vlastnosti těchto ostrovů můžete definovat v kartě Pokročilé (viz. obr. 10-6). Dialogový panel zmizí. Nyní klikněte na kružnici (bod výběru v1). Budou vyjmuty z množiny entit tvořících hranici šraf. plochy. Ukončete výběrový režim stisknutím Enter (vrátíte se zpět do dialogového panelu).
  • Klikněte na tlačítko Náhled pro vyšrafování "na nečisto". Prohlédněte si šrafování. Prohlídku ukončete stiskem tlačítka Enter.
  • Pokud bylo šrafování příliš husté, nebo příliš řídké upravte hodnotu v položce Měřítko. V kolonce Úhel změňte hodnotu natočení šraf. Užitečné může být použití funkce Odvodit vlastnosti. Budete vyzváni "k namočení štětce" do již existujících šraf.
  • Opakujte body 6 a 7, dokud šrafování neodpovídá vašim představám.
  • Klikněte na tlačítko OK. Nyní se plocha vyšrafuje "na tvrdo" a zůstane vyšrafovaná i po uzavření dialogového panelu.

Roletové menu Kresli
Obrázek 10-4: Roletové menu Kresli

Dialogové okno Šrafování a gradient – karta Šrafa (rychlé)
Obrázek 10-5: Dialogové okno Šrafování a gradient – karta Šrafa (rychlé) (Zvětšit obrázek)

Dialogové okno Šrafování a gradient – karta Šrafa (pokročilé)
Obrázek 10-6: Dialogové okno Šrafování a gradient – karta Šrafa (pokročilé) (Zvětšit obrázek)

Dialogové okno Paleta šrafovacích vzorů
Obrázek 10-7: Dialogové okno Paleta šrafovacích vzorů

10.3 Editace šrafování

Šrafovací vzor, měřítko a úhel šrafovacího vzoru již existujících šraf můžeme změnit položkou Objekt - Šrafy z roletového menu Upravit (viz. obr. 10-8).

Pomocí příkazů Přesunout, Protáhnout nebo pomocí uzlů je možné editovat entity tvořící hranice šrafované plochy. Za předpokladu, že šrafování bylo vytvořeno jako asociativní, dojde vždy k přizpůsobení šraf. Pokud ale dojde k porušení uzavřenosti šrafované plochy, dojde ke ztrátě asociativity. V tom případě nezbývá, než šrafování vymazat a po opravě hranic (obnovení uzavřenosti) plochu vyšrafovat znovu.

Panel nástrojů Modifikace II
Obrázek 10-8: Roletové menu Upravit

SHRNUTÍ KAPITOLY

Šrafováním rozumíme vyplnění uzavřené plochy určitým šrafovacím vzorem nebo jednolitou barvou. V AutoCADu může být šrafování asociativní nebo neasociativní. Asociativní šrafy jsou spojeny se svými hranicemi a jsou aktualizovány podle toho, jak jsou hranice upravovány. Neasociativní šrafy jsou nezávislé na svých hranicích

Šrafování umísťujeme do speciální hladiny, ve které kromě šraf nejsou žádné jiné entity (z důvodu odlišení tloušťky čáry na výkrese, možnosti zmrazení hladiny se šrafami pro zrychlení regenerace, usnadnění kótování atd.).

Základní typy šrafovacích vzorů:

  • Předdefinovaný: definice šrafovacích vzorů jsou dodány s programem a jsou obsaženy v souboru ACAD.PAT. Uživatel definuje měřítko a úhel sklonu šrafovacího vzoru.
  • Definovaný uživatelem: šrafovaná plocha je vyplněna úsečkami, jejichž absolutní vzdálenost a sklon definuje uživatel při šrafování.

Hranice šrafované plochy je možné určit dvěma základními způsoby:

  • Výběrem bodů: ukázáním bodu(ů) uvnitř šrafované plochy.
  • Výběrem objektů: výběrem entit tvořících hranice.

Editace šrafování - šrafovací vzor, měřítko a úhel šrafovacího vzoru již existujících šraf můžeme změnit. Pomocí příkazů Posun, Protáhni nebo pomocí uzlů je možné editovat entity tvořící hranice šrafované plochy.

PRŮVODCE STUDIEM 20

Kapitola věnovaná šrafování je doplněna v závěru samostatným úkolem. Pokud nevíte jak začít, nahlédněte do postupu, který je uveden v textu této kapitoly. Jestliže jste text četli pozorně, úkol by měl být pro vás snadný.

SAMOSTATNÝ ÚKOL 31

Výkres, který jste kreslili a postupně doplňovali v předchozích kapitolách, vyšrafujte (viz. obr. 10-9).

Šrafy - samostatný úkol
Obrázek 10-9: Šrafy - samostatný úkol

Vytisknout | Nahoru ↑